Wednesday, August 12, 2009

DEMI MARUAH MELAYU,AGAMA ISLAM DAN RAJA MELAYU: APAKAH CUKUP SEKADAR MINTA MAAF?


Kuantan: 12 Ogos

Isu penghinaan terhadap Agama Islam, Bangsa Melayu dan Raja Melayu semakin berlelusa sekarang ini. Kebanyakkan daripada pemimpin pembangkang terutamanya DAP begitu ghairah dan berlumba-lumba menunjukkan keangkuhan mereka menghina Agama Islam, Bangsa Melayu dan Raja Melayu.

Keangkuhan ini terbit dan disokong pula oleh sayap kiri dan kanan mereka oleh PAS dan PKR yang langsung tidak mempertahan Bangsanya, Agamanya dan Rajanya jua.


Namun begitu, apabila isu sebegini timbul terdapat suara, desakan serta kenyataan untuk sekadar "memohon maaf" daripada pihak yang membuat ankara. Contohnya Pemuda Perak yang membuat demonstrasi di hadapan pejabat DAP Perak bertujuan untuk menyerahkan memorandum mengecam tindakan Siew Fook menghina Islam, Inastitusi Raja Melayu serta mendesak PERMOHONAN MAAF di buat dengan segera. (Laporan UM 12 Ogos)


Persoalannya adalah apakah dengan penghinaan yang di buat sebegitu rupa yang merobek hati-hati Orang Melayu, Orang Islam dan Raja-Raja Melayu boleh diselesaikan dengan sekadar "minta maaf?

Ianya tidak sama dengan hanya orang menampar kemuka kita atau sekadar menumbuk atau menghina kita secara individu.Itu boleh lah dimaafkan dengan hanya memohon maaf.

Tetapi ini lain. Ianya berkaitan dengan keturunan kita, Agama suci yang kita semua orang Islam anuti, serta simbol kedaulatan bangsa dan agama iaitu Raja Melayu. IANYA TIDAK BOLEH SEKADAR DENGAN HANYA MEMINTA MAAF.

Sudah sampai masanya perkara yang sedemikian tidak boleh diambil enteng lagi. Hentikan saja desakan mohon maaf saja...

Oleh itu, penulis amat bersetuju dengan saranan Datuk Ibrahim Ali, Presiden PERKASA yang menyatakan Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGOs) tidak perlu berterusan meminta pemimpin pembangkang yang menghina Islam meminta maaf sebaliknya mendesak kerajaan BERTINDAK TEGAS terhadap individu terbabit (Utusan Malaysia: 12 Ogos)
Malah dalah akhbar yang sama, Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan juga turut menggesa supaya tindakan tegas di ambil terhadap pihak yang mencemuh, memperli dan menghina Islam sehingga mewujudkan situasi berbau hasutan.

Pada Pandangan Saya:

Sudah sampainya masanya, Pergerakan Pemuda UMNO terutamanya perlu bertindak mengikut kesesuaian masa,rentak paluan gendang serta tari pembangkang serta dengan penuh berhemah dan bukan mengikut emosi. Desakan permohonan maaf bukan masa yang sesuai sekarang dengan kedudukan pembangkang yang semakin gelojoh dan sombong bagi menguji keupayaan dan kesabaran Pemimpin UMNO terutamanya kepimpinan Pemuda UMNO sendiri.


Malah kita semua sepatutnya meminta dan menyokong pihak Kerajaan supaya bertindak tegas terhadap individu yang menghina Islam, Bangsa Melayu dan Raja-Raja Melayu mengikut akta dan undang-undang sedia ada. Ini termasuklah penggunaan ISA dan sebagainya serta perlu bertindak segera sebelum nasi menjadi bubur atau bumi menjadi hancur bagaikan "padang jarak padang terkukur"

Yakin lah, jika tindakan tegas tidak di ambil, akan banyak lagi lah penghinaan yang akan timbul malah mungkin lebih berbisa lagi.........Mereka tidak akan serik selagi niat dan cita-cita mereka belum tercapai..

5 ulasan:

Mat Kelubi said...

jangan bagi muka lagi orang melayu asyik nak mengalah je kali ni ajar cukup2 . guna akta hasutan ke ISA ke biar padan muka sikit. demeh ingat kita ni main2 ke ni pasal maruah orang melayu n agama islam

YANG GAMBI said...

Salam,

Kenapa PAS le ni sungguh bacul ?

PAS sudah dipenihi dengan erdogan-erdogan yang berkiblat pada Anwar pengkhianat....

.@blogger.com said...

Salam,

Bukan sekadar minta maaf dalam isu Islam ini, mereka mesti diambil tindakan keras. Bangsa asing sama seperti yahudi, sering mengasak kita bila kita dalam kesempitan, harap kerajaan tidak akan membiarkan ~ bRAVEhEART

mat yen said...

Salam,

Sepatutnya tindakan lebih keras dikenakan isu-isu yang menyentuh dan memecahkan perpaduan dan boleh membawa perbalahan kaum di negara ini. Isa boleh dikenakan sekirannya ia menyebabkan perbalahan kaum di negara ini. Kawalan dari awal; amat perlu untuk mengelakkan berlaku .. ISA adalah jalan yang terbaik...

hang nadim said...

orang melayu patut BERSATU sebelum semuanya sudah terlambat..
terima kasih