Thursday, December 9, 2010

DERHAKA KEPADA BANGSA SENDIRI


Sultan Perak, Sultan Azlan Shah bertitah, orang Melayu yang mempertikaikan status agama Islam dan hak keistimewaan orang Melayu di negara ini telah menghina dan menderhaka terhadap bangsanya sendiri.


Baginda bertitah demikian pada majlis sambutan maal hijrah 1432 peringkat Negeri Perak di Kolej Islam Darul Ridwan.


"Raja-Raja Melayu yang bersemayam di tahta pemerintahan pada hari ini bukan sekadar mewarisinya bahkan turut bertanggungjawab kepada agama dan bangsa" titah Baginda lagi.


Bukan mudah untuk sesaorang Sultan atau pun Raja Melayu mahu mencampuri urusan pentadbiran negara.Jauh sekali untuk mencampuri urusan politik.


Tetapi kini apabila soal kedaulatan bangsa dan agama dipertikaikan oleh bangsa sendiri, adalah wajar bagi Baginda Sultan memperingatkannya sebelum ianya akan menjadi lebih parah.


Lebih menyedihkan serta mengecewakan lagi apabila yang mempertikaikannya adalah bangsa Melayu yang beragama Islam sendiri.


Sebarang suara yang mempertikaikan status Islam dan keistimewaan orang Melayu di bumi ini, adalah perbuatan yang tidak berasaskan sejarah serta bercanggah dengan perlembagaan Negara.


Sememangnya mereka ini lupa kepada sejarah. Kita di jajah lebih 1,400 tahun dan kita baru merdeka hanya 53 tahun. Bukan mudah untuk kita mencapai kemerdekaan dari British walau pun tidak melalui pertumpahan darah mahupun buluh runcing.


Pun begitu, tidak kurang juga pejuang kemerdekaan yang gugur semasa penjajahan berlaku dahulu. Perjuang seperti Dato Bahaman, Mat Kilau, Tok Janggut dan lain-lain gugur sebagai pejuang menentang penjajahan.


Lebih malang lagi, apa bila kita merdeka hanya 53 tahun, terdapat anak bangsa yang memperlekeh dan mempertikaikan keupayaan, kedaulatan serta kekuatan bangsanya sendiri.

Apakah golongan ini yang diperkatakan oleh P.Ramlee dalam filemnya "Sargent Hassan" masih ujud?


Jika benar ianya wujud, adalah wajar Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Sultan dan Raja-Raja Melayu mencampurinya kerana ia adalah sesuatu yang amat mendukacitakan umat Melayu beragama Islam.


Adalah wajar supaya pihak-pihak yang mempertikaikan hak keistimewaan Melayu yang beragama Islam supaya mengambil semangat maal hijrah yang telah mencetuskan satu perubahan penting kepada umat Islam. Peristiwa hijrah telah merakamkan berlakunya trasformasi

0 ulasan: