Friday, December 3, 2010

KERAJAAN PAKATAN RAKYAT MALAYSIA - KIT SIANG TPM?



Anuar bercadang untuk melantik Kit Siang sebagai TPM jika Pakatan rakyat memenangi pilihanraya umum akan datang....Begitulah seperti apa yang di siarkan wawancaranya dengan Sin Chiew Daily Jumaat lalu. (UM.3 Dec)


Nik Azeez pula berkata yang beliau tidak mempunyai masalah dengan perlantikan Kit Siang ke jawatan itu jika pakatan pembangkang menguasai kerajaan selepas pilihanraya umum ke 13 (PRU-13).


Manakala Nasruddin pula berkata pakatan pembangkang tidak pernah membincangkan perlantikan Penasihat DAP, Kit Siang sebagai Timbalan perdana Menteri jika mereka memenangi pilihanraya umum akan datang.


Begitulah kelicikkan anuar ni. Hasratnya untuk menarik seberapa ramai sokongan masyarakat cina untuk menyokong mereka dalam PRU akan datang.


Namun Anuar hanyalah ketua Pembangkang yang diberikan kepercayaan oleh pakatan pembangkang. Hakikatnya, parti anuar hanya mempunyai 26 kerusi barbanding DAP 29 kerusi dan PAS 23 kerusi parlimen. Selayaknya DAP lah yang mengetuai jawatan Ketua Pembangkang Malaysia.


Pakatan pembangkang hanyalah sebuah pakatan yang tidak berpelembagaan berbanding dengan Barisan Nasional yang mempunyai perlembagaan dan organisasi lengkap. Dan apakah benar PAS menyokong cadangan tersebut?


Walaupun Nik Azeez menyokong, namum terdapat juga ekoran dari kenyataan tersebut yang berbunyi "SELAGI IA TIDAK BERCANGGAN DENGAN DASAR ISLAM DAN NEGARA" Ini bermakna ianya juga bersyarat. Tidaklah diketahui dan tidak pernah dinyatakan bahawa kepimpinan Kit Siang juga seperti anaknya yang mengikut pimpinan Umar Abdul Aziz.


Pun begitu, kenyataan Nasruddin bahawa pakatan pembangkang tidak pernah berbincang fasal perlantikkan Kit Siang menampakkan percanggahan yang amat ketara. Jika benarlah kenyataan Nasruddin tersebut, bermakna anuar membuat kenyataan mengikut citarasa beliau sendiri.


Percanggahan juga berlaku mengikut kenyataan Harun Taib selaku Ketua Dewan Ulamak PAS yang tidak bersetuju dengan perlantikkan Kit Siang untuk jawatan tersebut (UM:ms8)


Komen:


Belum pun perlantikkan di buat dan hanya sekadar kenyataan, percanggahan pendapat antara pembangkang terutamanya dalaman PAS sendiri amat ketara.


Ini ada kewajarannya. PAS tidak perlu mengikut sepenuhnya apa yang dinyatakan oleh Anuar dan menerimanya secara membuta tuli. PAS sepatutnya mempunyai jati diri yang kental sebagai sebuah parti pembangkang yang paling senior. Malah PAS sepatutnya mendominasi pakatan pembangkang dan bukan hanya menjadi pengikut "yes man"


Dimanakah hilangnya taring PAS ini sehingga sanggup dipergunakan sahaja.

Lupakah bahawa PAS tidak mempunyai apa-apa di Pulau Pinang?

0 ulasan: