Wednesday, December 8, 2010

UMNO NAKHODA BARISAN NASIONAL

Politik adalah perjuangan berasaskan bilangan, kepentingan dan kedudukan.

Dalam politik yang berasaskan demokrasi, bilangan memainkan peranan yang sangat penting. Sesiapa yang mendapat bilangan undi terbanyak, beliau yang yang diistiharkan menang walaupun dengan kelebihan satu undi. Itu bagi kerusi pilanraya.

Begitu juga dengan kedudukan di dalam satu-satu Dewan Undangan Negeri. Umpamanya PAS pernah membentuk Kerajaan di Kelantan dengan kelebihan satu kerusi sahaja.

Begitu juga dengan sesebuah pakatan. Ianya perlu diterajui atau dinakhoda oleh sesabuah parti yang mempunyai lebihan kerusi, pengaruh serta kepentingan seumpama Barisan Nasional sendiri.

Lihat saja pada asas penubuhannya sebagai PERIKATAN dan kini BARISAN NASIONAL yang sejak dulu dinakhodai oleh UMNO.

UMNO sememangnya layak menakhoda BN dan tidak perlu dipertikaikan oleh mana-mana pihak.

Dari segi bilangan kerusi, UMNO sememangnya mempunyai bilangan kerusi yang banyak.Malah peratus kekalahan kerusi yang diperuntukkan kepada UMNO juga tidak tinggi berbanding dengan komponen yang lain.

Pemimpin UMNO juga mempunyai sikap toleransi yang tinggi. Contohnya, biarpun ramai pemimpin Parti Gerakan yang tewas serta tewasnya kerajan Gerakan di Pulau Pinang, Presiden Gerakan tetap dilantik sebagai Menteri Pusat.

Begitu juga dengan parti komponen yang lain. Perlantikkan jemaah Menteri tidak langsung berasaskan jumlah kerusi yang dimenangi, tetapi berasaskan semangat toleransi dan setiakawan.

Pun begitu, perlantikkan Ahli Dewan Negara juga sama. Ia juga meliputi pelbagai lapisan masyarakat termasuk kalangan Orang Asli, Karyawan dan lain-lain.

Oleh itu, sepatutnya semua komponen BN perlu menghayati semangat BN yang telah dipersetujui bersama dan tidak mengikuti persepsi masing-masing sahaja.

Selama ini tiada masyarakat yang berasa terpingir dengan konsep 1 Malaysia yang diilhamkan oleh Pengerusi BN, Dato Sri Mohd Najib Tun Abd Razak sendiri.

0 ulasan: