Monday, December 10, 2012

Rintitan Perjuangan Politik Negara.

Rintitan Perjuangan Politik Negara.

Inggeris sangat setuju dengan penubuhan PAS pada tahun 1951, kerana Inggeris merasakan inilah dua perti Melayu akan bemusuhan sesama sendiri di dalam negara untuk mencari pengaruh masing-masing.
Semasa pertandingan merebut Yang Dipertua Umno pada 1951 itu ianya ada agendi Inggeris supaya melagakan Tuan Guru Haji Ahmad Fuad, Pengerusi Biro Agama Dalam UMNO.
Inggeris memainkan dakyah UMNO merupakan parti Melayu semuanya orang Islam, sudah sepatutnya pemimpin UMNO terdiri dari kalangan orang yang berpendidikan Agama, asutan ini berjaya sahingga Tuan Guru Haji Ahmad Fuad menentang Tengku Abdul Rahman merebut Yang Dipertua UMNO pada Mesyuarat UMNO pada tahun 1951, yang mana Tuan Guru Haji Ahmad Fuad kalah.
Selapas negara merdeka pada tahun 1957 Perikatan terus memainkan peranan mengukuhkan Perpaduan dan beruseha untuk membangunkan negara untuk kepentingan rakyat seluruhnya. Tetapi PAS sebaliknya menghasut rakyat Melayu khasnya supaya jangan menyokong Kerjaan Perikatan ketika itu, Pas memberi fatwa bahawa HARAM ORANG ISLAM MEMILIH ORANG BUKAN ISLAM SEBAGAI TEMAN ATAU PEMIMPIN KAPADA ORANG ISLAM ( surah Al Alimron ayat 28 ) Mereka tidak menghabiskan ayat tersebut mereka baca sekerat sahaja, ( SIAPA ZALIM ?? ). sahingga masyarakat melayu berpecah belah.



0 ulasan: