Wednesday, December 1, 2010

BETA SEDIH

Shah Alam : 30 Nov 2010



Beta Sedih........Begitulah tajuk Utama Berita Harian.



Sultan Selangor,Sultan Sharafuddin Idris Shah melahirkan rasa sedih dan dukacita terhadap orang Melayu yang tidak lagi megah dan bangga sebagai Orang melayu sehingga sanggup menggadaikan perkataan Melayu untuk dikuburkan dan lenyap dari dunia.



Baginda juga bertitah "ada juga suara lantang dikalangan orang Melayu sendiri yang meminta perkataan "Melayu" dihapuskan daripada ungkapan "Raja-Raja Melayu. Sejarah ditulis oleh Inggeris ada menyatakan mengenai Tanah Melayu, Negeri Melayu Bersekutu dan Raja Melayu sekali gus membuktikan penulis barat ketika itu mengiktiraf adanya Melayu yang memulakan sejarah negara ini"



Komen



Mengapakah ini terjadi kepada insan yang bernama Melayu sehingga sanggup menderhaka kepada Rajanya.. Apakah mereka sudah hilang identiti atau sebenarnya mereka bukan berbangsa Melayu....Mungkin pakistan...mungkin siam...mungkin...



Atau mungkinkah mereka mahu menjadikan Malaysia ini sebagai sebuah Repuklik?



Jika itu lah hal nya maka adalah tidak mustahil jika mereka diberi mandat perkara yang sama akan dilakukan.



Kalau nak marah pun kepada pihak lawan janganlah sampai agama, bangsa dan tanah air nak digadaikan.



Kita di jajah lebih 1400 tahun dan kita merdeka baru saja 53 tahun. Dalam kita baru merdeka sesingkat ini pun kita nak bergaduh sesama sendiri.Apakah kita tidak malu dengan bangsa-bangsa yang lain?

Titah Banginda lagi "Kepada Rakyat Melayu, Beta ingin menyedarkan bahawa rakyat Melayu tidak akan hilang begitu sahaja kerana negeri ini adalah tempat tumpah darah kita, dan di tanah bertuah ini juga tempat kita dikuburkan."

Maka kita semua yang bernama Melayu juga perlu insaf. Kemana lagi tempat kita nak bawa diri jika negara kita hancur? Ke Thailand kah kita?..ke SIngapura kah kita? atau ke Indonesia kah kita?

Kita tidak boleh bergantung harap kepada negara jiran tertangga kita.Mereka juga akan ke Malaysia juga jiga sempadannya terbuka luas. Mereka juga mempunyai masalah tersendiri....

Oleh itu...marilah kita mempertahankan bumi Malaysia bertuah ini. Disini tempat tumpah darah kita...disini juga lah kita dikuburkan...

0 ulasan: